Ovogodišnje izdanje Bitefa, 58. po redu, biće održano od 25. septembra do 4. oktobra pod sloganom „Lepota (ne)će spasiti svet“. Beogradskoj publici u glavnom programu predstaviće se produkcije koje stižu iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.
Umetnički direktor i selektor Bitefa Nikita Milivojević istakao je za Princip magazin, da je u glavnom programu 10 predstava i da su odabrali one koje će značiti publici.
– Mislim da su drugačije, izazovne, provokativne, ali onako u najboljem smislu reči. Možda bi najpoštenije bilo reći da su iskrene, životne i istinite. I to mi se veoma dopada u ovoj selekciji – istakao je Milivojević.
S obzirom na to da je u selekciji arhetip ženskost, pitali smo ga i kako vidi trenutnu situaciju, gde se davimo u Telegram grupama sa osvetničkom pornografijom, gde se svako malo dogodi femicid, gde su i dalje ugrožena prava ne samo žena, već i drugih.
– U poslednjih nekoliko godina, sve su učestaliji slučajevi zlostavljanja, ubistva, žena… koje su izložene svim mogućim vidovima diskriminacije i to sve govori gde smo kao društvo. Gde smo stigli.
Ta vrsta nasilja koja proizvodi jedno društvo, očigledno se reflektuje u svim oblastima. To je neko zlo, za koje još uvek vidim da ne uspevamo da nađemo rešenje.
Sve je to posledica raznih stvari, a uzroci su mnogo dublji – istakao je on Milivojević i dodao da nas umetnost i duhvnost mogu spasiti:
– Jedan moj prijatelj u šali kaže, umetnost je umetnost, a sve drugo je drugo. Kao neko ko živi od umetnosti, jako duboko verujem u to. Misao Dostojevskog „Lepota će spasiti svet“ i njegovo stvaralaštvo, bi mogli biti vrlo dragoceno mladim ljudima, jer bi uz to mogli da prodube nešto u sebi. Zato se čitaju veliki klasici, da bi saznali nešto o sebi. To nije ovo što mnogi sada čitaju skraćena izdanja. Ja imam sada studente koji dolaze na prijemni, koji su pročitali sažeto nešto na dve stranice, ali to je po mom mišljenju gubljenje vremena.
Mi smo bombardovani godinama uprošćenim sadržajem. Svi sadržaji su postali toliko primitivni i banalni, a to stvara novu tu generaciju ljudi. Mladi ljudi nisu krivi, oni su uvučeni u jednu zamku. Ovaj svet radi sve protiv njih, a pretvara se da radi sve za njih!
Osim Milivojevića na konfereciji za medije u Narodnom pozorištu u Beogradu govorili su i Miloš Latinović – direktor Bitefa, Ksenija Đurović – izvršna direktorka i koselektorka Bitefa, Veljko Golubović – izvršni umetnički direktor agencije New Moment New Ideas, Beograd i Jovana Vještica – menadžerka korporativnih poslova kompanije Carlsberg Srbija u ime generalnog sponzora festivala, 1664 BLANC.
Dramaturškinja i koselektorka festivala Tijana Grumić otkrila je za Princip magazin da će festival biti zatvoren uz višestruko nagrađivani rad „Trilogija Snaga kučke – I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo“ brazilsko-holandske umetnice Karoline Bjanki i njene plesne trupe Kara de Kavalo iz Brazila. Ta predstava, prema njenim rečima, nikoga neće ostaviti ravnodušnim.
– Mi smo počeli da radimo po završetku prethodnog festivala. Više od 120 predstava smo pogledali tako da je to bio zaista intezivan rad. Prošle godine smo bili malo u stisci sa vremenom, tako da smo ove godine imali više vremena da se pozabavimo selekcijom i predstavama. Da ih nekako uklopimo međusobno da funkcionišu kao neka celina. Zadovoljna sam našim načinom rada i mislim da mi kao selektroski tim veoma lepo funkcionišemo. Mislim da smo napravili selekciju koja će biti i raznolika i prijemčiva, raznim grupama publike – objasnila je Grumić.
Na pitanje koliko je za mlade umetnike, slobodni izražaj bitan i kako ona vidi angažovano pozorište, dramaturškinja odgovara, da je svaka vrsta rada u pozorištu na neki način angažovana.
– Čim imamo potrebu da o nečemu pričamo kao autori i umetnici, to jeste nešto što nas se tiče i što je važno.
Naravno i taj odmak od političkog angažovanja ili pričanja o važnim temama je neki politički stav. I u tome se ogleda to, šta znači angažovano pozorište i na koji način se odnosimo prema nekim problemima.
Pozorište je još uvek, kako za mlade, tako i za nas prostor u kojem imamo slobodu da maštamo o nekim novim svetovima – rekla je Grumić za Princip magazin.
Direktor Bitef teatra Miloš Latinović pozdravio je prisutne i posebno se zahvalio osnivaču festivala Gradu Beogradu i gradskoj sekretarki za kulturu Nataši Mihailović Vacić. Istakao je i da je za Bitef značajno da gradi odnose sa svojim partnerima, te da mu je posebno zadovoljstvo što je ove godine 1664 Blanc generalni sponzor festivala nakon uspešne inicijalne saradnje u prethodnoj godini.
Najavljeno je i da će 58. Bitef svečano biti otvoren uz plesnu predstavu „Mekšanje“ Dens on ansambla iz Berlina u koprodukciji sa Onasis Stegi iz Grčke i Nacionalnim koreografskim centrom Rilije-la-Pap iz Francuske, a u koreografiji grčkog umetnika Hristosa Papadopulosa.
Nakon svetske premijere početkom jula na prestižnom pozorišnom festivalu u Avinjonu, na Bitef stiže i predstava „Hekuba, ne Hekuba“ čuvenog francuskog pozorišta Komedi fransez iz Pariza. Milivojević je otkrio da će ovo biti prvi put da se pomenuto pozorište za svojih nekoliko vekova postojanja predstavlja regionalnoj publici, te da je timu festivala posebno drago da se ova saradnja dešava baš u godini kada obeležavamo 100 godina od rođenja Mire Trailović.
Osim toga, dodao je on, ovo će biti i prvo učešće na Bitefu portugalskog umetnika Tijaga Rodrigeša, koji je odnedavno umetnički vođa festivala u Avinjonu.
Rodrigeš je mit o Hekubi i njenoj deci na originalan način aktuelizovao i povezao sa savremenom istinitom pričom o specijalizovanoj ustanovi za decu sa autizmom u Ženevi i majci koja, u želji da zaštiti svoje dete, tuži tu instituciju nakon što je u javnost izašla priča o zlostavljanju štićenika.
Izvršna direktorka i koselektorka festivala Ksenija Đurović osvrnula se na tri izvanredne regionalne produkcije koje će ove godine biti deo glavnog programa Bitefa. Predavanje-performans „Seksualno obrazovanje II: Borba” mlade slovenačke rediteljke Tjaše Črnigoj u koprodukciji Slovenskog mladinskog gledališča, Maske Ljubljana i Mesta Žensk bavi se temom borbe za reproduktivna prava u posleratnoj Jugoslaviji, podseća na ulogu čuvene Vide Tomšić u toj borbi, ali i istovremeno informiše o današnjem kontekstu koji definiše ovu temu.
„this is my truth, tell me yours“ još jedno je od predavanja-performansa u programu ovogodišnjeg festivala autorke Jasne Žmak u produkciji Centra za dramsku umjetnost Zagreb (Hrvatska) i organizacija Via negativa i Mesto žensk iz Ljubljane (Slovenija).
Ova anksiozna dramaturškinja, sama na sceni, trudi se da savlada sopstveni nemir pripovedajući nam sa scene hrabro i duhovito o pozorišnom procesu iz kog je dobila tinitus, ali istovremeno ispitujući teme mizoginije, rada u kulturi i homofobije kako kroz sopstveno autorsko iskustvo, tako i u širem kontekstu izvođačkih umetnosti uopšte.
Jedna od dve domaće produkcije u ovogodišnjem glavnom programu jeste predstava „Pravićemo nešto o ratu, rodu i slobodi, zvaće se: Šta bi rekla Čelsi meni“ autora i izvođača Irene Ristić i Đorđa Živadinovića Grgura, nastala u produkciji umetničke grupe Hop.La! iz Beograda.
Umetnički direktor, Nikita Milivojević, za kraj je najavio još dve produkcije koje su našle svoje mesto u glavnom programu ovogodišnjeg Bitefa. Jedna od njih je slovenačka predstava „Pukotina“ u produkciji Mestnog gledališča ljubljanskog u režiji Jana Krmelja. Osim temom propasti sveta usled pandemije i ekološke katastrofe, ova predstava bavi se i pitanjima nadzora i kontrole donoseći na scenu priču o dvoje klimatskih aktivista koji stradaju u nepoznatim okolnostima, a sve vreme krećući se između dokumentarnog i fiktivnog. Mladi slovenački reditelj je nedavno dobio prestižnu Borštnikovu nagradu za režiju ove predstave, a ovim putem će njegov rad po prvi but biti predstavljen Bitefovoj, odnosno regionalnoj publici, ističe Milivojević.
Još jedna predstava domaće produkcije jeste „Budućnost“ Beogradskog dramskog pozorišta u koprodukciji sa Mestnim gledališčem ljubljanskim, autorski projekat slovenačkog reditelja Žige Divjaka, već poznatog festivalskoj publici. Divjak u ovom radu nastavlja svoje istraživanje distopijskih vizija sveta, ali ovog puta pomeranjem fokusa od antropocentričnih ka neljudskim iskustvima u predstavi specifične estetike i poetike.
Sve informacije kako o glavnom, tako i o pratećim programima festivala, biće u predstojećem periodu objavljivane na zvaničnom sajtu festivala, kao i putem društvenih mreža Fejsbuk, Instagram i Tiktok.
Lepota (ne)će spasiti svet
Selektorski tim festivala predstavio je i ovogodišnji slogan – Lepota (ne)će spasiti svet. Nadovezujući se na Dostojevskog koji pod lepotom koja će spasiti svet misli na vrlinu i lepotu ljudske duše, objašnjeno je da ona i u ovom kontekstu predstavlja pre svega etičku, a ne samo estetsku kategoriju. Međutim, ambivalentnost ovog slogana sugeriše kritičko promišljanje toga da li bilo šta, pa čak i nešto uzvišeno i plemenito poput lepote, zaista može da spasi svet u kakvom živimo.
Iza vizuelnog identiteta ovogodišnjeg Bitefa stoji New Moment New Ideas Company. Veljko Golubović, izvršni kreativni direktor ove agencije, otkrio je da je na interni konkurs pristiglo na desetine radova iz celog regiona. Za najbolje rešenje, a time i vizuelni identitet 58. Bitefa, odabran je rad grafičke dizajnerke iz agencije New Moment, Skoplje, Eme Velkovske.
Autorka je uspela da leptira prikaže ne samo kao simbol lepote već i transformacije, ali i da izrazi delikatnost specifičnog stanja u kom se nalazimo, stanja slutnje koje nam je jedino u ovom trenutku poznato, izjavio je Golubović.
Bitef i 1664 Blanc – novo poglavlje saradnje
Jovana Vještica, menadžerka korporativnih poslova kompanije Carlsberg Srbija, iskazala je čast i zadovoljstvo što je 1664 Blanc generalni sponzor ovogodišnjeg 58. Bitefa, jednog od najvećih i najznačajnijih umetničkih festivala u Srbiji i Beogradu, koji igra posebnu ulogu u kulturnoj sceni naše prestonice.
Gospođa Vještica je izjavila da će se publika možda pitati otkud saradnja jednog pivskog brenda sa Bitefom i rekla da je 1664 Blanc premium pšenično pivo sofisticirane note ukusa sa aromom karamele i dodatkom citrusa i korijandera, ali i jedinstvenom ambalažom, tako da se često kaže da 1664 Blanc predstavlja svojevrsnu umetnost u pivarstvu. Pored toga, brend svoj imidž gradi kroz podršku umetnosti na svim tržištima na kojima se prodaje u okviru kompanije Carlsberg, i u tom smislu je saradnja sa Bitefom na neki način došla prirodno, te se iz kompanije nadaju da je ovogodišnji festival samo njen početak.
Pokrovitelji festivala su Sekretarijat za kulturu Grada Beograda i Ministarstvo kulture Republike Srbije. Generalni sponzor 58. Bitefa je 1664 Blanc. Tradicionalno, podršku festivalu pružili su i Delegacija Evropske unije, Francuski institut i Gete Institut. Partner i prijatelj Bitefa je i New Moment New Ideas Company, kreativna agencija festivala. Partneri festivala i ove godine su Generali osiguranje Srbija, Erste Bank a.d. Novi Sad, kao i Coca-Cola Hellenic Srbija.
AUTOR: PROF. VLADIMIR PUVAČA